1. Zet de toolkit in voor belangrijke beslismomenten
Voorzie bestuurders en volksvertegenwoordigers van relevante informatie en middelen tijdens beleids- en besluitvorming. Kies de onderdelen uit de toolkit die relevant zijn en pas en vul ze aan afgestemd op jullie organisatie.
2. Creëer een eenduidige boodschap
Gebruik de toolkit om helder en consistent de communicatie van jouw organisatie over thema’s zoals waterveiligheid, zoet water, ecologie & waterkwaliteit en ruimtelijke adaptatie te verbinden aan de doelen van de Zuidwestelijke Delta. Zo zorg je ervoor dat jouw communicatie aansluit bij de gezamenlijke visie van het samenwerkingsverband en alle partners dezelfde boodschap uitdragen.
3. Benut kansen binnen je eigen communicatiekanalen
Wees alert op kansen binnen je eigen communicatie-aanpak en communicatiemiddelen om met een breed publiek te communiceren over klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan informatiebijeenkomsten & evenementen, speeches, sociale media en publicaties.
4. Breng de gezamenlijke meerwaarde van het samenwerkingsverband onder de aandacht
Laat zien hoe de samenwerking binnen de Zuidwestelijke Delta bijdraagt aan een gezonde balans tussen veiligheid, economie en natuur, bijvoorbeeld via het gebruik van de boodschappen uit de toolkit.
5. Vergroot bewustwording en betrokkenheid
Zet de toolkit in om over jullie eigen verhalen en initiatieven te communiceren en zo bewustwording te creëren rond de uitdagingen en oplossingen in de regio.
6. Maak complexe onderwerpen toegankelijk
Gebruik visuals, animaties en vereenvoudigde uitleg om ingewikkelde thema’s begrijpelijk te maken voor een breed publiek. En maak gebruik van ons beeldmateriaal, video’s en (de visuals uit de) presentatie voor je communicatie-uitingen.
7. Pas je boodschap aan de lokale situatie aan
Stem onderdelen zoals de standaardteksten uit de toolkit af op de situatie van jouw regio.